Δευτέρα 1 Ιουνίου 2015

σχολικό βιβλίο νεότερης και σύγχρονης ιστορίας


Στην παρούσα συγκυρία τα εκπαιδευτικά ζητήματα αντιμετωπίζονται, σε έναν βαθμό, με διαχειριστική λογική. Επικεντρώνουμε στα μαθήματα ανθρωπιστικών σπουδών που διδάσκονται στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση και ανατίθενται στους φιλολόγους. Η αφαίρεση των Αρχαίων Ελληνικών Γενικής Παιδείας από την Γ΄ Λυκείου, η μείωση των ωρών διδασκαλίας της Λογοτεχνίας στη Γ΄ Λυκείου και η αποπομπή επίσης της Λογοτεχνίας από τα μαθήματα των πανελλαδικών εξετάσεων θα θέλαμε να ενταχθούν σε ένα ευρύτερο πλαίσιο που εστιάζει στην ουσία της παιδείας και στην σημασία των συγκεκριμένων διδακτικών αντικειμένων.

Ειδικότερα, θέλουμε να εστιάσουμε στο χρόνιο πρόβλημα της υποβάθμισης του μαθήματος της Ιστορίας Γενικής Παιδείας της Γ΄ Λυκείου, πρόβλημα που επιτείνεται και εξαιτίας του σχολικού εγχειριδίου. Όταν το 2007 αντικαταστάθηκε το σχολικό εγχειρίδιο, το οποίο είχε χρησιμοποιηθεί για αρκετά χρόνια και για το οποίο όλοι οι διδάσκοντες εκφράζαμε θετικά σχόλια, διαπιστώσαμε αμέσως ότι το νέο σχολικό εγχειρίδιο είχε πλήθος μειονεκτήματα, τα οποία και επισημάναμε με δημοσιεύσεις και επιστολές προς τους αρμόδιους φορείς. Επίσης, σε έρευνα του ΚΕΜΕΤΕ, που παρουσιάστηκε στο 8ο Συνέδριο της ΟΛΜΕ, το βιβλίο θεωρήθηκε το πλέον ακατάλληλο από όλα τα βιβλία Γυμνασίου και Λυκείου http://olme-attik.att.sch.gr/files/deltia/sxoliakemetevivlia.pdf

Η συνέχεια είναι γνωστή: το βιβλίο αυτό εξακολουθεί να “διδάσκεται” μέχρι σήμερα, λειτουργώντας αποτρεπτικά για όποιον υποψήφιο θα ήθελε να επιλέξει την Ιστορία Γενικής Παιδείας ως μάθημα πανελλαδικώς εξεταζόμενο. Ακόμη και μαθητές της Θεωρητικής Κατεύθυνσης με αποκλειστικό στόχο σχολές του 1ου επιστημονικού πεδίου (Φιλολογικές, Νομικές σχολές) επέλεγαν να εξεταστούν στο άσχετο με τα άμεσα ενδιαφέροντά τους μάθημα της Βιολογίας. Το Υπουργείο Παιδείας και κάθε ενδιαφερόμενος μπορεί να διαπιστώσει την αλήθεια των παραπάνω, βλέποντας το ποσοστό συμμετοχής μαθητών στις Πανελλαδικές Εξετάσεις στο μάθημα της Ιστορίας Γενικής Παιδείας. Το γεγονός ότι το μάθημα της Ιστορίας Γενικής Παιδείας είχε στην πράξη καταργηθεί από τις Πανελλαδικές Εξετάσεις οδήγησε σε μια πιο χαλαρή αντιμετώπιση των προβλημάτων που θέτει το σχολικό εγχειρίδιο της Ιστορίας. Οι μαθητές δεν επέλεγαν το μάθημα, οι διδάσκοντες νιώθαμε ικανοποίηση που δε θα προετοιμάζαμε μαθητές για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις, όλοι στις μεταξύ μας συζητήσεις αναφερόμαστε στα μειονεκτήματα του βιβλίου, συγκρίνοντάς το με το προηγούμενο σχολικό εγχειρίδιο, όλοι νιώθαμε θλίψη για την απαξίωση του μαθήματος της Ιστορίας στην Γ΄ Λυκείου και κάποιοι -όχι λίγοι- θεωρούσαν ότι υπήρχε σκοπιμότητα εκ μέρους της Ελληνικής Πολιτείας σχετικά με την υποβάθμιση του μαθήματος της Ιστορίας- άποψη που πιστεύουμε ότι δεν μπορεί να ισχύει.

Με το κείμενο αυτό επανερχόμαστε τώρα στο θέμα του σχολικού εγχειριδίου της Γ΄ Λυκείου, επειδή: α) η υποβάθμιση του μαθήματος της Ιστορίας, όπως και άλλων φιλολογικών μαθημάτων, μας δημιουργεί αρνητικά συναισθήματα και β) το μάθημα της Ιστορίας Γενικής Παιδείας εντάσσεται στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα από τη νέα σχολική χρονιά.

Επιθυμούμε η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να επανεξετάσει το θέμα του σχολικού εγχειριδίου της Ιστορίας Γενικής Παιδείας για τη νέα σχολική χρονιά. Και επειδή κατανοούμε πως η συγγραφή ενός νέου εγχειριδίου με τις παρούσες συνθήκες είναι μη εφικτή, προτείνουμε την επαναφορά του προηγούμενου σχολικού εγχειριδίου των Σκουλάτου- Δημακοπούλου- Κόνδη ή την επανεξέταση της περίπτωσης του βιβλίου που συνέταξε η ομάδα του Γ. Κόκκινου και δεν έφτασε ποτέ στις σχολικές αίθουσες, αν και είχε γραφεί σύμφωνα με τις προδιαγραφές των σχολικών βιβλίων ιστορίας.

Εφόσον συμφωνείτε,  προσθέστε με σχόλιο το όνομα, επώνυμο και την περιοχή εργασίας

91 σχόλια:

  1. Συμφωνώ! Βάλια Μπουγάδη, 1ο Λύκειο Καισαριανής

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Συμφωνώ. (Ακόμη και η διδασκαλία βάσει του εγχειριδίου της Γ΄ Γυμνασίου θα ήταν πιο ουσιαστική.) - 6ο Γενικό Λύκειο Νέας Ιωνίας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Συμφωνώ απολύτως... Άρης Ιωαννίδης, Βόλος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Βασίλης Συμεωνίδης, Δράμα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Σωτήρης Γκαρμπούνης, Δράμα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Συμφωνώ, Δώρα Βοϊβόντα, Αμφίκλεια Φθιώτιδος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Αθανασοπουλος Παναγιωτης, 1ο Λυκειο Ροδου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Συμφωνώ, Κων/να Κουνενή, 12ο ΓΕΛ Αθήνας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Συμφωνώ, Νεκτάριος Χατζηανδρέου 1ο ΓΕΛ Πειραιά





    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Δέσποινα Κουφάκη 13ο ΓΕΛ Πειραιά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ελευθεριαδου Ελισάβετ, Δράμα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Το βιβλίο του Κόνδη είναι έξω από κάθε συζήτηση: γράφτηκε το 1985 και έχει έρθει ο κόσμος ανάποδα από τότε- ούτε την κατάρρευση του υπαρκτού δεν περιλαμβάνει. Το βιβλίο του Κόκκινου, επίσης χρειάζεται ανανέωση, ωστόσο θα μπορούσε να λειτουργήσει μεταβατικά, ενώ αποτελεί εξαιρετικό δείγμα σύνδεσης ακαδημαϊκής και σχολικής ιστορίας. Η αξία του μαθήματος δεν έγκειται στην εξέτασή του σε πανελλαδικό επίπεδο -κατά την προσωπική μου έποψη, αυτό το αποδυναμώνει. Έγκειται στο πώς και από ποιον διδάσκεται και μέσα σε ποιο πλαίσιο αναφοράς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Συμφωνώ με το σχόλιο της κας Β. Σακκά. Εκτιμώ πως στην παρούσα, μεταβατική, φάση το βιβλίο της ομάδας του Γ. Κόκκινου είναι το πλέον ενδεδειγμένο.
    Ελένη Πατσιατζή, 7ο ΓΕΛ Πειραιά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Συμφωνώ με το σχόλιο της Βασιλικής Σακκά. Το όλο ζήτημα ωστόσο δεν είναι μόνο στο εγχειρίσιο, αλλά κυρίως στο ΑΠ. Τρίτη φορά το ίδιο αφήγημα (περισσότερο ή λιγότερο "επιστημονικό", αλλά αφήγημα στη δομή του και στη λειτουργία του) είναι και κουραστικό για τους μαθητές/μαθήτριες και δε νομίζω ότι προσφέρει πολλά στην κρίση των εφήβων. Χρειαζόμαστε καλά εγχειρίδια, αλλά κυρίως χρειάζεται ένα καινούριο πρόγραμμα σπουδών που θα αξιοποιεί πολλαπλά υλικά στοχεύοντας κατά κύριο λόγο στην ιστορική κριτική σκέψη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Για όποιον έχει διδάξει το υπάρχον σήμερα βιβλίο είναι προφανής η ανάγκη να αποσυρθεί....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Συμφωνώ και προσυπογράφω το σχόλιο της Βασιλικής Σακκά.
    Μαρία Στυλιανού 3ο ΓΕΛ Καβάλας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Συμφωνώ και προσυπογράφω ! Πολίνα Μοίρα 5ο Λύκειο Βύρωνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Συμφωνώ και προσυπογράφω.Πλακίδα Ελένη 2ο Λύκειο Ι.Π. Μεσολογγίου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Συμφωνώ και προσυπογράφω, Χριστίνα Παπαγγελή, συνταξιούχος φιλόλογος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Συμφωνώ και προσυπογράφω, Κατερίνα Καρακώτσου 1ο ΓΕΛ Παπάγου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Νεκταρία Ιωάννου, Γυμνάσιο Καστελλάνων Μέσης Κέρκυρας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Συμφωνώ και προσυπογράφω
    Διονυσία Ασπρογέρακα, Γυμνάσιο Δεμενίκων, Πάτρα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Συμφωνω και προσυπογραφω.Μπινα Χρυσουλα, Παγκρατι- Αθηνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Συμφωνώ και προσυπογράφω, Δημήτρης Κιτσούλης, φιλόλογος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Συμφωνώ. Έλενα Βλαχογιάννη, 2ο ΓΕΛ Χολαργού

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. Συμφωνώ! Οποιαδήποτε εμβαλωματική λύση για την επόμενη σχολική χρονιά θα ήταν προτιμότερη απ' αυτό το βιβλίο.
    ΄Εμη Χριστοδούλου, 2ο ΓΕΛ Δράμας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. Συμφωνώ! Σοφία Φελλαχίδου, ΓΕΛ Ν.Περάμου Καβάλας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. Συμφωνώ. Αναστασία Σκόρδου, Γυμνάσιο Τ.Λ. Κορθίου, Άνδρος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. Συμφωνώ απολύτως με το παραπάνω κειμενο.

    Κωνσταντίνος Γκρεκίδης, Δικηγορος Δ.Σ.Θεσσαλονικης, προπτυχιακός φοιτητής του τμήματος Ιστοριας, Αρχαιολογιας και Κοινωνικης Ανθρωπολογιας (ΙΑΚΑ) Θεσσαλίας (Βόλος)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  30. Συμφωνώ και προσυπογράφω.Αγλαΐα Σωτηρίου, 2ο Λύκειο Ηλιούπολης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  31. Απολύτως σύμφωνη. Αγάθη Γεωργιάδου, Επιτ. Σχολική Σύμβουλος Φιλολόγων

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  32. Πραγματικός άθλος ήταν φέτος να διδάξω το μάθημα σε μαθήτρια της Γ΄Λυκείου που το επέλεξε ως πανελλαδικά εξεταζόμενο εντός των γνωστών συνθηκών απαξίωσης του μαθήματος γενικής παιδείας. Συμφωνώ με την πρόταση και θα πρότεινα επίσης εξορθολογισμό της εξεταστέας ύλης.
    Ταμπακοπούλου Βασιλική. 5ο ΓΕΛ. ΒΥΡΩΝΑ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  33. Συμφωνώ απολύτως. Θα έπρεπε να διεκδικούμε και την επαναφορά της Λογοτεχνίας με τις υπογραφές μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  34. Συμφωνώ. Αγάθη Ευαγγελοπούλου, φιλόλογος,Αριστοτέλειο Φροντιστήριο, Κατερίνη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  35. Συμφωνώ! Αλεξάνδρα Γερακίνη, 3ο Γυμνάσιο Καβάλας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  36. Συμφωνώ. Ίσως προσωρινά το βιβλίο των Κόνδη-Σκουλάτου με ένα πρόσθετο κεφάλαιο για την τελευταία 25ετία. Ασφαλώς όμως το βάρος πρέπει να πέσει στην αναμόρφωση των ΑΠ
    Γιώργος Πλακίδας 1ο ΓΕΛ Βύρωνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  37. Συμφωνώ κααι συνυπογράφω το σχόλιο του προηγούμενου συναδέλφου.
    Μαρίαννα Πρωτονοταρίου, 21 Γυμν Αθήνας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  38. Συμφωνώ.
    Ζαϊρέ-Καρανάσιου Κατερίνα
    Γυμνάσιο-Λ.Τ. Καλλιθέας Λάρισας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  39. Συνυπογράφω και πρέπει να το προωθήσουμε με επιμονή. Άντα Στριφτόμπολα, 2ο ΓΕΛ Αργυρούπολης, Αθήνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  40. Συμφωνώ με το σχόλιο της κας Β. Σακκά. Εκτιμώ πως στην παρούσα μεταβατική φάση θα μπορούσε να αξιοποιηθεί προσωρινά το βιβλίο της ομάδας του Γ. Κόκκινου.
    Αμαλία Σκούρα - Λεόντειο Λύκειο Πατησίων - Αθήνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  41. Συμφωνώ απολύτως! Πόπη Φραγκαλέξη, Αθήνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  42. Μην βάζετε τα παιδιά να παπαγαλίσουν, η ιστορία είναι ζωή, άνθρωποι όπως και μεις που ζήσαν, όχι παπαγαλία. Παίξτε με το υλικό σας, όποιο κι αν είναι. Ενα καλύτερο βιβλίο όμως θα βοηθούσε σίγουρα.
    Συνάδερφος, 1ο ΓΕΛ Αχαρνών

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  43. Είμαι απόλυτα σύμφωνη. Οποιοδήποτε άλλο βιβλίο θα είναι σίγουρα καλύτερο από αυτό. Βάσω Χρυσανθακοπούλου, ΓΕΛ Καρδαμύλης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  44. Συμφωνώ και προσυπογράφω!Τσιάνα Βασιλική, 1ο ΓΕΛ Χολαργού

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  45. Συμφωνώ! Κορδής Νεκτάριος Αιρετός ΚΥΣΔΕ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  46. Συμφωνώ ! Μαζί σας ! Άννα Παπαγιαννάκη, φιλόλογος, Θεσ/νίκη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  47. Συμφωνώ απολύτως και προσυπογράφω. Νικολαΐδου Δήμητρα, φιλόλογος, Άλιμος Αττικής




    ΑπάντησηΔιαγραφή
  48. Συμφωνώ κι εγώ! Γιαρίμπαπα Βασιλική, ΓΕΛ Χρυσούπολης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  49. Συμφωνώ,αλλά το βρίσκω παράδοξο να βάλω το όνομά μου κάτω από ένα ανυπόγραφο κείμενο που αναρτάται σε ένα ανώνυμο ιστολόγιο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ένας από τους συντάκτες του κειμένου είμαι εγώ - η πρώτη υπογράψασα Βάλια Μπουγάδη, 1ο Λύκειο Καισαριανής

      Διαγραφή
  50. Συμφωνώ κι εγώ να αποσυρθεί. Δεν θα μου λέιψει καθόλου! Αλεξάνδρα Κανέλλου, 1ο ΓΕΛ Ηλιούπολης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  51. Συμφωνώ και προσυπογράφω. Ντίνα Παπούδα, 3ο Λύκειο Σερρών

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  52. Νίκος Ποταμιάνος, Γυμνάσιο Ανωγείων, δρ νεότερης ιστορίας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  53. Συμεωνάκη Στέλλα, αναπληρώτρια στο ΓΕΛ Ζάννειο Πειραιά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  54. Συμφωνώ απόλυτα και προσυπογράφω. Βασίλης Τσακιράκης, Κοινωνικό Φροντιστήριο Δήμου Ηρακλείου (10ο ΓΕΛ Δειλινών Ηρακλείου).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  55. Συμφωνω!Καλλιρροη Κοκλα 4ο ΓΕΛ Νικαιας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  56. Συμφωνώ και προσυπογράφω. Κομπολίτη Μαρία (11ο ΓΕΛ Πάτρας). Η μόνη ένστασή μου είναι ότι δε γνωρίζω το βιβλίο, που συνέταξε η ομάδα του Γ. Κόκκινου και επομένως δε δύναμαι να έχω άποψη για το συγκεκριμένο θέμα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  57. Συμφωνώ Αθηνά Παπανικολάου 17ο ΓΕΛ Θεσ/νίκης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  58. Αν και δεν έχω διδάξει -ακόμα- το εν λόγω μάθημα εμπιστεύομαι την κρίση των μάχιμων εκπαιδευτικών από τις αποφάσεις που λαμβάνονται μακριά από τις σχολικές αίθουσες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  59. Συμφωνώ απόλυτα για το βιβλίο! Νομίζω ότι δεν υπάρχει χειρότερο βιβλίο Ιστορίας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  60. Συμφωνώ και προσυπογράφω.Η απόσυρσή του θα απαλλάξει κι εμάς εδώ στην Κύπρο από το να παιδευόμαστε να το διδάξουμε και στην Κατεύθυνση.Διότι αυτό το άκρως ακατάλληλο βιβλίο έχουμε και για κορμό και για κατεύθυνση!
    Εύα Νεοκλέους,Λύκειο Λινόπετρας,Κύπρος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  61. Προσυπογράφω. Βέβαια το βιβλίο των Σκουλάτου-Κόνδη-Δημακόπουλου δεν μπορεί να επανεισαχθεί ως είχε και ίσως δεν υπάρχει το χρονικό περιθώριο για να γίνουν οι αναγκαίες διορθώσεις και προσθήκες. Το βιβλίο του Γ. Κόκκινου κ.α. δεν το γνωρίζω, αλλά σίγουρα θα είναι καλύτερο από το απαράδεκτο τωρινό.
    Μαρία Τσακίρη, Γυμνάσιο Λ.Τ. Μεθάνων

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  62. Είμαι απόλυτα σύμφωνη! Ας αποσκορακίσουμε την ¨επιπολάζουσα¨, για να χρησιμοποιήσω μια από τις πολλές κι απίθανες λέξεις του βιβλίου, την παπαγαλία του κακογραμμένου βιβλίου, που εν πολλοίς ευθύνεται για την απέχθεια των μαθητών για το μάθημα της Ιστορίας.

    Ελένη Παπαδοπούλου, ΓΕ.Λ. Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Ευόσμου-Θεσσαλονίκης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  63. Σεραφείμ Γ. Κωνσταντίνου3 Ιουνίου 2015 στις 10:11 μ.μ.

    Προσυπογράφω για την απόσυρση του εξαμβλώματος που διδάσκεται στα σχολειά μας. Να επανεισαχθεί το εξαιρετικό βιβλίο των Σκουλάτου-Κόνδη-Δημακόπουλου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  64. Συμφωνώ!Γιατρά Ευγενία 7ο ΓΕΛ Περιστερίου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  65. Συμφωνώ απόλυτα. Λάμπου Κατερίνα, 6ο ΓΕΛ Αχαρνών

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  66. Συμφωνώ. Δημητριάδου Δήμητρα Εσπερινό ΓΕΛ Δράμας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  67. Συμφωνώ με την πρόταση της συναδέλφου. Μαρία Σαμπάνη 2ο ΓΕΛ Αμαρουσίου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  68. Εριέττα Δεληγιάννη4 Ιουνίου 2015 στις 5:19 μ.μ.

    Συμφωνώ και προσυπογράφω.Το βιβλίο πρέπει να αποσυρθεί επειγόντως.Στη θέση του θα μπορούσαν να επαναφέρουν ή του Σκουλάτου-Κόνδη-Δημακόπουλου, με την προσθήκη που πρότεινε κι ο συνάδελφος Γ. Πλακίδας ή του Κόκκινου που λίγοι γνώρισαν και πολλοί επαινούν.
    Εριέττα Ευφροσύνη Δεληγιάννη, Σχολ.Σύμβουλος Α΄Αθήνας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  69. Συμφωνώ και προσυπογράφω. Παπαδοπούλου Βάνα, 1ο ΓΕΛ Χολαργού

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  70. Συμφωνώ απολύτως, το συγκεκριμένο δείγμα κάκιστης ιστοριογραφίας πρέπει να αποσυρθεί επειγόντως. Αρκετά ταλαιπώρησε και εμάς και, κυρίως, τα παιδιά και την Ιστορία. Ας χρησιμοποιηθεί προσωρινά και μεταβατικά με κάποιες προσθήκες το αντίστοιχο εγχειρίδιο της Γ' Γυμνασίου. Εύη Κουσίδου, 5ο ΓΕΛ Θεσσαλονίκης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  71. Πέτρος Φύτρος, o_pefys@yahoo.gr5 Ιουνίου 2015 στις 1:36 μ.μ.

    Συνάδελφοι συμφωνώ με την κατάργηση του σημερινού απαράδεκτου βιβλίου και την αντικατάσταση του στην ανάγκη από το παλαιότερο. Δε συμφωνώ με το ότι το ζήτημα τίθεται σε σχέση με τις πανελλαδικές, ούτε με το ότι κινδυνεύουμε να εμπλακούμε στον πόλεμο των ειδικοτήτων, που τα τελευταία χρόνια πάει να φουντώσει στην εκπαίδευση.
    Για μένα τα μεγαλύτερα προβλήματα του νέου βιβλίου είναι ότι α) παιδαγωγικά είναι απαράδεκτο και β) ιδεολογικά στα όρια της άκρας δεξιάς και μισαλλόδοξο.
    Ακολουθεί ένα κείμενο για το βιβλίο που είχα καταθέσει στο 8ο εκπαιδευτικό συνέδριο της ΟΛΜΕ στα Χανιά:
    ektosgrammis.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=1811:2013-01-07-18-13-03&catid=107:istoria&Itemid=492

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  72. Το παρόν βιβλίο της Γ΄Λυκείου είναι τελείως ακατάλληλο. Προσωπικά πιστεύω ότι το πιο κατάλληλο βιβλίο είναι το βιβλίο των Κόνδη - Σκουλάτου κ.ά., που αν επικαιροποιηθεί είναι ιδανικό για μαθητές.
    Η επικαιροποίησή του ούτως ή άλλως δεν είναι ιδιαίτερα δύσκολη, γιατί φτάνει μέχρι και τις εκλογές του 1981. Είναι αγαπητό και φιλικό στους διδάσκοντες. Αναδεικνύει την ιστορική οπτική των ζητημάτων με απλό και κατανοητό τρόπο, ενώ το τεκμηριωτικό του υλικό είναι εξαιρετικό.
    Πιστεύω ότι και με το βιβλίο του Κόκκινου θα έχουμε προβλήματα, γιατί είναι ένα δύσκολο βιβλίο, που εκτός των άλλων απαιτεί πολύ καλή γνώση ιστοριογραφικών ζητημάτων που δεν την έχουν οι μαθητές μας. Θεωρώ πως το βιβλίο αυτό είναι κατάλληλο για φοιτητές και όχι για μαθητές.
    Λάζαρη Σεβαστή
    σχολική σύμβουλος Α΄ Αθήνας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  73. Ε.Ανδρικοπούλου 1ο ΓΕΛ Καισαριανής5 Ιουνίου 2015 στις 5:51 μ.μ.

    Συμφωνώ απόλυτα με την ανάγκη αλλαγής του απαράδεκτου αυτού βιβλίου.Εάν θέλουμε πράγματι να δώσουμε τη σημασία που αξίζει στο πολύπαθο μάθημα της ιστορίας η αναζήτηση ενός βιβλίου έγκυρου και φιλικού στους μαθητές είναι υποχρέωση και κάτι που δεν πρέπει να μείνει σε σχόλια και διαπιστώσεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  74. Συμφωνώ με την αντικατάσταση του βιβλίου της νεότερης και σύγχρονης ιστορίας της γ' λυκείου. Όχι μόνο γιατί θα είναι σχεδόν αδύνατο να διδαχθεί σε επίπεδο πανελλαδικών εξετάσεων αλλά και γιατί έχουμε ανάγκη από σύγχρονα βιβλία ιστορίας με λόγο μεστό και κατανοητό που να κινούν το ενδιαφέρον στα παιδιά. Πολύ περισσότερο, εφόσον το διδακτικό αντικείμενο είναι η νεότερη και σύγχρονη ιστορία, που βρίσκεται πιο κοντά χρονολογικά στα παιδιά. Η σωστή διδασκαλία της νεότερης και σύγχρονης ιστορίας σε συνδυασμό με ένα καλογραμμένο και σύγχρονο βοήθημα είναι βασικά εργαλεία κατανόησης του παρόντος από τους μαθητές. Μαρία Πλέσσα 1ο ΓΕΛ ΚΕΡΑΤΣΙΝΙΟΥ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  75. Πράγματι το βιβλίο Γ΄ Λυκείου που διδάσκεται είναι απαράδεκτο τόσο παιδαγωγικά όσο και επιστημολογικά. Βρίσκεται σε αρκετή απόσταση από τις νέες ιστοριογραφικές και παιδαγωγικο-διδακτικές τάσεις. Το βιβλίο της ομάδας Κόκκινου είναι εναρμονισμένο με τις σύγχρονες ιστοριογραφικές τάσεις, αλλά παρουσιάζει αδυναμίες από παιδαγωγική-διδακτική άποψη. Το γεγονός ότι στο ελληνικό σχολείο η ιστορία δεν διδάσκεται από ιστορικούς καθιστά ακόμη πιο δύσκολο το εγχείρημα της διδασκαλίας αυτού του εγχειριδίου. Από την άλλη το βιβλίο του Σκουλάτου -Κόνδη -Δημακόπουλου είναι ένα βιβλίο που για πολλά χρόνια αγάπησαν μαθητές και εκπαιδευτικοί, ένα βιβλίο κατανοητό με μεγάλη ποικιλία πηγών. Μάλιστα με λίγες επιπλέον σελίδες μπορεί να καλύψει το διάστημα από τη δεκαετία του 1980 και ύστερα. Και τούτο ως λύση ανάγκης, διότι θα πρέπει να σκεφτούμε σοβαρά αν όσοι τελειώνουν το Λύκειο στην Ελλάδα θα πρέπει να γνωρίζουν την σύγχρονη παγκόσμια ιστορία, κάτι το οποίο δεν μπορεί να συμβεί εάν διδάσκονται σε ένα χρόνο (με δύο ώρες την εβδομάδα) 19ο και 20ο αιώνα και μάλιστα σε ένα χρόνο που είναι επικεντρωμένοι στα μαθήματα κατεύθυνσης στα οποία η ιστορία γενικής παιδείας, δηλαδή η παγκόσμια ιστορία, εμφανίζεται ως μάθημα επιλογής.
    Έφη Αργυρού, 1ο Πειραματικό Λύκειο Αθήνας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  76. Χαίρομαι ιδαίτερα για την πρωτοβουλία των συναδέλφων και αναρωτιέμαι γιατί αφήσαμε να χαθούν τόσες σχολικές χρονιές για μας και κυρίως για τους μαθητές και της μαθήτριες της γ΄λυκείου.Η άποψή μου βρίσκεται πολύ κοντά στις τοποθετήσεις της Σεβαστής Λάζαρη και της Έφης Αργυρού.
    Ροζαλία Σπυροπούλου, 3ο ΓΕΛ Υμηττού-4ο ΓΕΛ Ηλιούπολης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  77. Φυσικά και πρέπει να αλλάξει! Προσωπικά, σε όλα τα σχολεία ευθύνης μου οι συνάδελφοι όχι μόνο το θεωρούν απαράδεκτο αλλά τάσσονται υπέρ της επαναφοράς του βιβλίου των Κόνδη-Σκουλάτου, κάτι που με βρίσκει απόλυτα σύμφωνη. Το συγκεκριμένο βιβλίο έχει δοκιμαστεί στην πράξη, περιέχει εξαιρετικό υλικό, το οποίο μπορούν να επεξεργαστούν οι μαθητές της συγκεκριμένης ηλικίας, προάγει την ιστορική σκέψη και κρίση, επομένως δεν καταλαβαίνω γιατί να μην επανέλθει. Βεβαίως, πρέπει να γίνει η σχετική επικαιροποίηση, πράγμα εφικτό.
    Πετροπούλου Χριστίνα
    Σχολική Σύμβουλος ΠΕ02 Α΄Αθήνας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  78. Παπαδοπούλου Αικατερίνη, 3ο ΓΕΛ, Δράμας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  79. Αγοραστού Αποστολία, 3ο ΓΕΛ Δράμας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  80. Ευσέβεια Χατζηχαραλάμπους 7ο ΕΣΠΕΡΙΝΟ ΕΠΑΛ ΧΑΛΑΝΔΡΙΟΥ9 Ιουνίου 2015 στις 1:14 μ.μ.

    Συμφωνώ απολύτως. Δεν ξέρω πόσοι από εσάς γνωρίζετε ότι αυτό το εγχειρίδιο, Ιστορίας Γενικής Παιδείας της Γ΄ Γενικού Λυκείου (προβληματικό σε πολλά επίπεδα για διδάσκοντες και διδασκομένους, πολύ περισσότερο για όσους προετοιμάζονται για τις πανελλαδικές) χρησιμοποιείται και στην τελευταία τάξη των ΕΠΑΛ ως διδακτικό εγχειρίδιο για την Ιστορία ως μάθημα επιλογής. Εξαιρετικά κακή επιλογή που -τουλάχιστον στα ΕΠΑΛ- μας αναγκάζει να δίνουμε στους μαθητές περιλήψεις - σημειώσεις κλπ. Νομίζω, συνάδελφοι, ότι όλοι έχουμε κουραστεί να εξηγούμε στους μαθητές μας ότι τα σχολικά εγχειρίδια περιέχουν λάθη, αβλεψίες κλπ και να προσπαθούμε να απολογηθούμε (αν και δεν είμαστε υπεύθυνοι και γι' αυτά) για την κακή τους ποιότητα, την παρωχημένη οπτική, την απωθητική παρουσίαση της προς διδασκαλία ύλης...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  81. Συμφωνώ και προσυπογράφω. Παναγιωτοπούλου Ειρήνη, 4ο ΓΕΛ Ζωγράφου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  82. Νομίζω ότι πρέπει να κοιτάμε μπροστά και να μην αντιδρούμε συναισθηματικά και σπασμωδικά. Τι εννοώ: Το βιβλίο του Κόκκινου σας θυμίζω ότι κράτησε μόλις τρεις μήνες και δεν διδάχθηκε ποτέ, γιατί υπήρξε ένα δημοσίευμα στην εφημερίδα που το καταδίκαζε για την "αναφορά"του στο Κυπριακό. Αυτή η υπερβολική ευαισθησία του τί "πρέπει" να γράφεται και του τι "πρέπει" να διδάσκεται στην ιστορία τη στιγμή που ΟΛΟΙ γνωρίζουμε ότι ο ιστορικός δεν μπορεί να είναι αντικειμενικός -για πολλούς λόγους, αλλά ας μην τους αναφέρουμε τώρα- μας οδηγεί στο να μην μας αρέσει κανένα σχολικό εγχειρίδιο. Δεν εγκρίνω το βιβλίο των Σκουλάτου-Δημακόπουλου-Κόνδη κυρίως γιατί είναι παρωχημένο, και η φιλοσοφία αντιμετώπισης των ιστορικών γεγονότων σήμερα είναι και πρέπει να είναι διαφορετική. Χρειάζεται καινούργια ματιά, όπως και σε όλα τα μαθήματα. Επίσης είχε το μειονέκτημα, ενώ είχες αναλύσει-επισημάνει γεγονότα για 80-100 χρόνια ξαναγύριζε πίσω για να προσθέσει καινούργια στοιχεία. Κάποτε ρώτησα τους μαθητές τι θα έπρεπε να αποφύγουμε στη συγγραφή ενός βιβλίου ιστορίας και μου είπαν "τα πισωγυρίσματα στον χρόνο". Νομίζω ότι θα συμφωνήσω με τη συνάδελφο: χρειάζεται καινούργια ματιά και καινούργια προσέγγιση στη διδασκαλία της ιστορίας, άρα πρώτα πρέπει να ανανεωθούμε εμείς, να ενημερωθούμε εμείς, να αλλάξουμε τρόπο προσέγγισης. Συνήθως μένουμε σε ό,τι μας είναι οικείο και στην αίσθηση, στην άποψη που κατά καιρούς εξέφραζαν οι μαθητές μας, ότι δηλαδή όσο πιο κοντά στο σήμερα είναι τα γεγονότα τόσο περισσότερο μας ενδιαφέρουν. Ό,τι μας είναι οικείο και δεν μας ξενίζει, αποτελεί την επιλογή μας εν τέλει. Δυστυχώς σε όποιο μάθημα της γ΄λυκείου και αν αναφερθούμε, εκτός αυτών του προσανατολισμού ή μέχρι και εφέτος των κατευθύνσεων, αντιμετωπίζεται από τους μαθητές μας ως "άχρηστο". Γιατί επέλεγαν τη Βιολογία και όχι την Ιστορία; Γιατί η πλειονοψηφία ημών των εκπαιδευτικών αναπαρήγαγαν τον τρόπο με τον οποίο οι ίδιοι μάθαιναν την ιστορία: την παπαγαλία". Άλλο είναι να μαθαίνεις 70 σελίδες της Βιολογίας και άλο 250 σελίδες της Ιστορίας. Ας μην γελιόμαστε.
    Και για να σταματήσω την φλυαρία σε αυτήν την φιλόξενη ομήγυρη, να σας θυμίσω ότι για την ύλη της ιστορίας στη γ΄λυκείου του προσανατολισμού, το ΦΕΚ 1313/2002 αναφέρει την ύλη όλων των τάξεων και στο τέλος αναφέρεται στο μέχρι τώρα βιβλίο της κατςύθυνσης. Επομένως αυτήν την ύλη πρέπει να υπολογίσουμε ότι θα διδάξουμε στους μαθητές μας. Και με το ΦΕΚ 696/2005 προσθέτει και τον Παρευξείνιο. Και ας αφήσουμε στην άκρη τα προβλήματα που δημιουργεί το παρόν βιβλίο στο οποίο μέχρι τώρα τα παιδιά εξετάζονται στην ιστορία της κατεύθυνσης/προσανατολισμού με τη σύγκριση π.χ. των γενοκτονιών και άλλες "ανιστόρητες" τοποθετήσεις.
    Σας ευχαριστώ για την υπομονή σας,
    Μ.Κεκροπούλου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  83. Προσυπογράφω και εγώ. Σιαμαντούρα Σωτηρία, ΓΕΛ Λιμένα Θάσου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  84. Θεωρώ ζωτικής σημασίας για την εκπαίδευση των αυριανών ενηλίκων πολιτών την ιστορία της νεότερης και σύγχρονης εποχής, έχω διδάξει με θέρμη και σε πείσμα των αναπόφευκτων δυσκολιών το βιβλίο των Κόνδη-Δημακόπουλου, όμως έχω πάψει να ασχολούμαι με το αντικείμενο από τότε που καθιερώθηκε το απαράδεκτο σημερινό εγχειρίδιο. Να κάνουμε ό,τι μπορούμε για να καταργηθεί, επιτέλους, και να αντικατασταθεί με κάτι σύγχρονο μεν, όχι μεροληπτικό και ιδεοληπτικό δε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή